Kyrkan, Cate och Wazungus

Söndag morgon vaknade vi klockan 6 och gjorde oss i ordning för kyrkan. 
De var små dimmigt och ännu skymning. 
Vi gick dit med uncel Nelson och Alvin. Vi fick låna Alvins bibel, som förståss var på swahili, men höll den i handen iaf! ^^
Det var en lutheransk kyrka, men skilde sig förstås väldigt mycket från vår kyrka. Men så är det oftast eftersom vi lever i helt olika kulturer. 
Där satt vi på en bänk, på damernas sida, i 3 h, och förstod ingenting. 
Det var verkligen en upplevelse för sig! Ibland visste vi inte riktigt vad vi skulle göra, om vi skulle göra som dom eller inte. Svårt att veta när man inte förstår något. Men för de mesta satt vi bara i bänken och tittade. ^^
 
Efter kyrkan var vi in till stan och till Wi-Fi cafeét, mötte upp Emmy och hämtade ut pengar, innan vi mötte upp Cate i Sanawara :-)
Därifrån gick vi hem till henne på besök, hon berättade att hennes 4 åriga dotter Noami aldrig sett vita människor, Wazungus, förrut. Hon ville se dom och hade lärt sig att säga "Hey, how are you?"
Men när vi steg innanför porten, log och sa "heej", stirrar flickan förskräckt på oss och börjar gallskrika och grina.
Hon vägrade vara med oss lade sig i sängen bakom soffan där vi satt. När vi tittade bak efter en stund hade stackarn somnat där. 
Efteråt när det pratade om oss berättade Cate för henne att jag hade gröna ögon och Nadja bruna, och fråga om vi får komma tbx.
- Joo, men inte hon med gröna ögon.. ^^ People are afraid of my green eyes. Haha känner mig som en läskig katt. ^^
Sen for vi och käka griskött!! 
Lite skeptiska när vi såg alla köttbitar i en metall "låda", där man fick öppna välja vilken bit man sku ha och sen tillaga dom den. ;-P Men gott var det! 
 
På daladalan fick jag än en gång känna på hur det är att vara vit och ovanlig. 
Det var proppfullt och jag stod upp längst fram, Stod och titta ut genom framrutan och plötsligt känner jag hur någon klämmer lite försiktigt på min arm, jag tänker att det är någon som vill mig något så jag vänder mig om.
- What? säger jag och titta på mannen. Då ser jag hur mannen lutar sig över de andra två, han själv sitter längst bort mot fönstret, tittar på min arm innan han lutar sig tillbaka. Han tittar inte ens på mig. 
Bet mig i läppen och visste inte vilket håll jag skulle titta åt, Nadja satt någon annanstans och jag stod där själv och vred mig för att inte börja asgarva!!
 
 
 
Alvin och Nadja söndags klädda! För tjejer gäller kjol/klänning som går över
knäna och täckta axlarna. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Killen ragga på Cate ;-)
 
 
 
 
Crazy giirls! :-D 
 
 
 
Lilla Naomi ♥.♥ ^^
 
 
Så här ser Daladala´n ut. Små minibussar som kör förbi hela tiden, och grabbarna tävlar om kunderna. 
Trycker in så många dom bara kan. Allt för pengarna!
 
 
1 200 000 shilling = 5 123 kr
 
 
Rundtur runt kvarteret :-) Förföljda.. xP
 
 
 
 
 
 
Hundskrället har grisat ner farstun ^.^
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0